keskiviikkona, huhtikuuta 19, 2006

Toimivaa joukkoliikennettä - ei tietulleja

Minua on ihmetyttänyt keskustelu tietulleista ja siitä, kuinka niistä on saatu hyviä tuloksia Tukholmasta. No, tietenkin autoilu vähenee, kun vaikeutetaan autolla liikkumista. Jo parkkimaksut vähentävät autolla kulkemista keskustaan. Kuitenkaan poliittisesti se ei ole hyvä tulos, että vaikeutetaan ihmisten arkea ja samalla lisätään eriarvoisuutta auton käyttöön liittyviä maksuja lisäämällä. Ruuhkien vähentämisessä mieluummin porkkanaa kuin keppiä – sanon minä!

Toimiva joukkoliikenne on paras ja kestävin tietulli. Satsataan siis siihen. Välillä auton käytölle on hyvät perusteensa. Esimerkiksi poikittaisliikennettä kehitettäessä, auton käytön tarvekin vähenisi. Samoin olisi kiinnitettävä huomiota siihen, että päivystäviin sairaaloihin olisi mahdollista matkustaa päivystysaikoina julkisilla kulkuneuvoilla. Nyt näin ei ole. Esimerkiksi Jakomäestä tai Heikinlaaksosta pääsy Malmille julkisilla on viikonloppuisin sen verran hankalaa, että ainakin minä menen sinne lasten sairastuttua autolla.

Tietulleissa on se ongelma, että ne ehkäisevät niiden autoilua, joiden lompakossa se pieni lisämaksu tuntuu. Eli ne joilla on varaa ostaa se sikasiisti ja törkykallis citymaasturi, hurruttelevat kaikki tarpeelliset ja tarpeettomat ajonsa rauhassa. Pienituloisella saattaa hyvästäkin syystä tehty automatka jäädä väliin. Pitäisi toimia niin, että tehdään hyvästä vaihtoehdosta (julkinen liikenne) entistä houkuttelevampi.

Ruuhkat ovat todellinen ongelma, johon tulee puuttua. Mikä tuhoaa turhemmin luontoa, kuin tyhjäkäynnillä käyvät autot aamuruuhkassa? Julkista liikennettä on kehitettävä niin, että se on parempi vaihtoehto liikkumiseen kaupungissa kuin oma henkilöauto. Kysymys on niin hinnasta, vuorotiheydestä ja väleistä, poikittaisliikenteen toimivuudesta, reittivaihtoehdoista ja niin edelleen. Toimiva, tehokas ja kustannuksiltaan kevyt joukkoliikenne ei ole myytti, vaan todellinen mahdollisuus.

Tietullijärjestelmään investoimisen sijaan sijoittaisin nekin rahat toimivan joukkoliikennejärjestelmän kehittämiseen – vaikka sitten metriin metrokiskoa.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Minä olen ehdottanut verkkokeskusteluissa seuraavaa järjestelyä.
Uuden auton saisi rekisteriin vain jo poistaa yhden rekisteristä ja että autoverosta voisi saada alennusta kun palauttaa suomessa vähintään 10 vuotta rekisterissä olleen auton romutettavaksi.

Ensimmäisestä ei siis tulisi mitään, mutta...
seuraavasta autosta saisi 25% alennusta, seuraavasta 20%, kolmennesta 15%, neljännestä 10% ja viidennestä 5%, eli poistamalla viisi vanhaa autoa liikenteestä saisi 75% alennuksen autoveroon.

Vanhat ritsat katoasivat liikenteestä, autokanta paranisi mutta kokonaisautomäärä laskisi.

Mirka kirjoitti...

Että silleen.. Mä en ihan suorilta lämpene..