Adressit.comissa osoitteessa www.adressit.com/koulusosionomi voit vaatia koululaisille konkreettista arjen tukea.
Erityisoppilaiden määrä kasvaa ja kouluissa on liian vähän aikuisia. Jotta erityisoppilaiden määrän tarpeeton kasvu saadaan pysäytettyä, on käytettävä kaikki jo olemassaolevat resurssit.
Kouluihin tarvitaan koulusosionomeja kuraattorien työpareiksi. Koulusosionomin työnkuva on olemassa Koulua elämää varten -hankkeen toimesta. Nyt se täytyy ottaa käyttöön. Koulusosionomit toimisivat kouluissa ongelmia ennakoiden, niihin varhaisessa vaiheessa puuttuen kouluissa, edistäen oppilaiden elämänhallintaa, koulun yhteisöllisyyttä sekä vanhempien osallisuutta koulunkäyntiin. He toimisivat tietenkin moniammatillisessa yhteistyössä lasten arkeen kuuluvien ammattilaisten kanssa.
Vaadi lapsille tukea kouluarkeen, allekirjoita adressi!
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
3 kommenttia:
Lähes kolmekymentä vuotta koulussa työtä tehneenä opettajana en ole lainkaan sitä mieltä, että koulussa oleva opiskelija kaipaisi lisää tukihenkilöitä oppilashuollon puolelle: sehän on paisunut muutenkin kuin tarpeettomana nousemaan unohtunut pullataikkina! Kyllä sitä tukea oikeaan työhön eli riittävä määrä resurssia opetukseen olisi huomattavasti tärkeämpi asia.
-Onhan se hieman outoa, että ennen muinoin oli ihan sama tilanne luokassa: sen seitsemää sorttia oppijaa, ja muutama muukin ihan lähtiäpäältä junasta jo jäänyt. Vaan silloin ne sentään tekivät töitä eli yrittivät parhaansa, kun niitä ei ollut "huollettu ja hoidettu" totaalisen avuttomiksi. Sinun on minusta melko turha ottaa kantaa näihin asioihin, kun et ole juuri lainkaan ollut mukana koulumaailmassa, tai työelämässä nyt muutenkaan.
Kaikella kunnioituksella
Marita
"silloin sentään tekivät töitä ja yrittivät parhaansa" eli kärsivät vaikkapa lukihäiriöstä ja jäivät siksi kaikista jälkeen turhaan, koska kukaan ei ehtinyt ottaa selvää vaan leimasi vain tyhmäksi? Kyse on koululaisista, ei aikuisista ja itsenäisistä "opiskelijoista". Kivan tasapäistävä näkemys sulla...
Jännittävä näkemys tuo, että ei saisi ottaa kantaa asioihin. Ilmeisesti pitäisi vain kuunnella sinun kaltaisesti fakkiutuneen jäärän "ennen oli miehet rautaa ja laivat puuta" paasausta ja olla yrittämättä kehittää järjestelmää millään tavoin.
Ongelma tuskin on Mirkan kaltaisissa uudistajissa ja virkistävissä keinojen löytäjissä, vaan sinun kaltaisissasi skeptikoissa ja alaspainajissa. Kaikella kunnioituksella.
Mirka on tainnut työtään tehdä, eikä todellakaan ole varmasti ainoa, joka on seurannut koulusosionomihanketta ja nähnyt siinä potentiaalia. Koulusosionomien kannattajissa lienee sellaisiakin, jotka täyttävät jopa sinun kriteerisi ihmisistä "jotka saavat puhua kouluasioista". Kriteeri, jota aina jaksan ihmetellä, kuinka kukaan kehtaa ääneen sanoa. Vähän sama kuin että lasten kasvatuksesta ei saa puhua jos ei itsellään ole lapsia. Synnytys kun luo automaattiset edellytykset optimaaliselle kasvattajuudelle ja opettajanpaperit sisäiselle pedagogisuudelle? Bahumbag.
Aika paha ounaus Maritalta. :)
Lähetä kommentti