Palmia otti ja voitti suurimman osan siivous- ja ruokapalvelukohteista Opetusviraston kilpailuttaessa koulujen tukipalveluja. On hienoa ja erittäin mielenkiintoista nähdä Helsingin omistaman liikelaitoksen vievän kymmenestä kilpailutetusta palveluryhmästä seitsemän.
Ammattitaito ja laadun tekeminen on opittu kunnan omassa tuotannossa. Eli kunnan oman tuotannon kouluttamat tekijät voittavat 7-3 yksityisen puolen tässä ensimmäisessä ottelussa. Hyvä näin, vaikka samalla pitää olla huolissaan mm. hävittyjen kohteiden henkilöstöstä ja heidän työsuhteidensa ehdoista. Ottelun tulos on sen verran yllättävä, että sitä voisi lähestulkoon verrata siihen, että Suomi voittaisi jalkapallossa Brasilian;
Tulee olemaan myös äärimmäisen tärkeätä seurata, miten yksityisen puolen kohteet pärjäävät vertailussa Palmialle. Vertailun jälkeen pitää olla valmiutta tekemään johtopäätöksiä myös kilpailutuksen jatkon suhteen.
Yksi riski on myös se, että yksityinen puoli ei välttämättä vielä vyöryttänyt kilpailussa täysillä, vaan tyytyi hankkimaan nyt jalansijan ja kokemuksiensa jälkeen lähtee markkinaosuudet silmissä seuraavalla kierroksella polkemaan hintaa alaspäin tosissaan - ja nappaamaan kohteita Palmialta pois.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Olen tutustunut Palmian palveluihin tämän vuoden alusta lähinnä Stadian toimipisteissä ja opiskelijaruokailu on silläkin tavalla läheinen, että opiskelijoiden edunvalvonta sillä alueella kuuluu työtehtäviinikin. Saatujen kokemusten pohjalta en ole kyllä yhtään vakuuttunut Palmian kilpailukyvystä tulevaisuudessa.
Henkilökunnan toimintakulttuuri on jokseenkin välinpitämätön ja nykyaikaisesta asiakaspalveluhenkisyydestä ei ole tietoakaan. Pahimpina ruuhka-aikoina linjaston täydentämistä ruualla saattaa joutua pahimmillaan odottamaan jopa 15 minuuttia. En tiedä onko ongelma työnjohdossa vai jossain muussa, mutta jokin vain mättää. Pahin paikka tässä ja monessa muussakin suhteessa on Stadian Bulevardi 31:n toimipiste.
Toinen ennennäkemätön juttu on se, että ateriatuettu lounas on tarjolla päivittäin vain klo 10.30-13.30. Voin sanoa käyneeni aika monessa opiskelijaravintolassa ympäri Suomen enkä ole vielä kertaakaan törmännyt vastaavaan käytäntöön.
No niin, jopas tuli vuodatettua. Mutta kuulen ihan mielelläni jo pelkästään työni puolesta jatkossakin, mitä liikepalvelulautakunnassa tapahtuu. Kiitos Mirka, että raportoit Palmian tilanteesta.
Kiitoksia Timo vuodatuksestasi. ;)
Tieto kentältä tulee aina tarpeeseen. Arkihavaintoja lautakunnan alaisten laitosten toiminnasta, kun ei voi tehdä liikaa.
Pelkäänpä, että monet ongelmakohdat johtuvat Palmian tiukasta taloustilanteesta ja paneiden lisääntymisestä. Toivottavasti kuvaamasi tilanteet saadaan jatkossa kuntoon. Pistin palautteen eteenpäin Palmian toimitusjohtajalle, Lauri Turjalle. Höystäen sitä muutamalla kysymyksellä.
Lähetä kommentti