Eilen illalla oli liikepalvelulautakunnan kokous, missä vietiin Helsingin puhelinoperaattorin kilpailutusprosessi päätökseen. Keskustelua käytiin laajasti niin hankintakeskuksen johtajan kuin asian parissa työskennelleen juristin kanssa. Prosessi näyttää huolellisesti valmistellulta, kilpailun voittaja oli selvästi kokonaistaloudellisesti edullisin ja Espoon ikävästä esimerkistä vastaavassa vaihdossa oli otettu oppia.
Asiaa valmisteltiin useamman vuoden ajan, joten lautakuntamme hyppäsi viimeistelemään hankkeen ja olimme huolellisia, jotta syytä käsitellä asiaa markkinaoikeudessa ei tulisi eteen. Joka tapauksessa kilpailutustilanteissa valittaminen markkinaoikeuteen tuntuu olevan suorastaan vakiokäytäntö. Toivottavasti kuitenkin tämä kulttuuri ei saa pitkällä juoksulla elintilaa..
Joka tapauksessa lautakunta päätti yksimielisesti vaihtaa operaattorin Elisasta TeliaSoneraan. TeliaSonera oli kokonaistaloudellisesti edullisin vaihtoehto. Toivottavasti siirtymävaihe sujuu hyvin ja kaupungin yhteistyö Elisan kanssa muissa kuin puhelinoperaattoriasioissa toimii jatkossakin hyvin. Eikä markkinaoikeutta tarvitse tällä asialla työllistää.
Lue lisää,
LTK:n pöytäkirja:
http://www.hel2.fi/liplk/lisalista2009.doc
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
kokonaistaloudelliseti edullisin? Mitä se mahtaa tarkoittaa, halvinta hintaa vai?
nimim. tyhmä
Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, missä on huomiotu laatua ja hintaa.
Tarjousvaiheessa asetetaan kilpailukriteerit ja tässä tapauksessa laatua mitattiin lukemattomilla eri kritteereillä.
Tässä tapauksessa hinta ja laatu yhdessä nosti kaksi yritystä ylitse muiden. Voittaja etsinnässä ainakin minä paperilla vertasin noita kahta yritystä jonka jälkeen hinnan ja myös laadun perusteella tein päätökseni.
Lähetä kommentti